Autorem opisu z forum Espace jestem ja więc przeklejam tutaj. Właśnie kupiłem olej i filtr i przymierzam się do drugiej wymiany.
Oto moja wymiana oleju w Talismanie. Od tej pory przejechałem 60 tys km i wszystko OK
Może się komuś przyda i zaoszczędzi trochę grosza. Instrukcja Renault zaleca wymianę oleju w skrzyni 6 biegowej Getrag 6DCT450 (diesle) co 90 tys km. W tą samą skrzynię wyposażone są Fordy (Powershift) i Volvo. Ci producenci zalecają wymianę po 60 tys. km, podobnie jak w DSG mokrej w VW. Wg mnie lepiej to zrobić bo skrzynia posiada sprzęgła mokre które pracują w oleju razem z elektrozaworami. W wyniku ścierania sprzęgieł zanieczyszczenia mogą uszkodzić elektrozawory. Taka moja teoria. Do wymiany posłużyłem się instrukcją od Forda ( w załączniku) oraz filmami
- wymiana oleju w skrzyni w Volvo
https://vimeopro.com/completemedia/volvo-service/video/29488374
- wymiana oleju w skrzyni w Fordzie
https://www.youtube.com/watch?v=M4WtZUhf7kM&t=1s
Długo się zastanawiałem jaki użyć olej. W końcu zdecydowałem się na Castrol Transmax Dual. Podobno jest to jeden z nielicznych olejów w pełni syntetycznych zalecany do naszych skrzyń
https://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/19E8F656DF04064D8025873C003BD53F/$File/bpxe-8tsewb.pdf
Inne oleje to:
Motul Multi DCTF
Ford BO-DC
Fuchs Titan DCTF
Oleju potrzeba 7l. Ja kupiłem 6 i po wlaniu tych 6 nie pojawił mi się w korku kontrolnym. Musiałem dolać parę setek starego. Olej kupiłem na allegro od użytkownika NET_HURT w cenie 37,99 zł za litr
Filtr kupiłem od Forda. Numer części oryginał OE Renault: 152004740R, FORD Indeks: 1589089 Nr fabryczny na filtrze wymontowanym z mojego auta to : 7M5R-6C631-AD. Jest to dokładnie taki sam numer jak filtr OE Ford zakupiony tutaj
https://ford.sklep.pl/product-pol-13663-filtr-oleju-skrzyni-biegow-PowerShift-Ford-1589089.html.
Do wymiany oleju w talismanie trzeba wyjąć akumulator i podstawkę akumulatora. Reszta jak na filmikach Forda i Volvo.
Generalnie to wymiana polega w skrócie na:
- rozgrzać olej do 40 stopni. Można posłużyć się Clipem. Ja zrobiłem na oko na ciepłym silniku
- włączyć na 20s każdy bieg łącznie z manual
- wyjąć akumulator i podstawkę akumulatora
- odkręcić korek do napełniania oleju w skrzyni
- zdjąć osłony na dole i spuścić olej najpierw mały korek, potem duży i potem filtr
- założyć nowy filtr i oba korki
- odkręcić koło lewe i korek kontrolny
- nalać oleju aż pojawi się w korku kontrolnym
- zakręcić korek kontrolny i korek do napełniania
- odpalić auto i poczekać aż rozgrzeje się olej w skrzyni do 40 stopni - ja na oko.
- włączyć każdy bieg na 20 s
- odkręcić korek do napełniania i korek kontrolny
- poczekać aż olej wycieknie z korka kontrolnego i dolać ponownie aż zacznie wyciekać
- zakręcić oba korki i poskładać maszynę.
Minusem tej całej zabawy jest że przy każdej chęci dolania oleju i chęci odpalenia trzeba demontować akumulator i go ponownie montować. Ja nie montowałem do tego całego osprzętu. Po prostu kładłem aku na skrzynię, montowałem przewody i odpalałem. Nawet bez podłącznych rur od powietrza do filtra. Klepmy trzeba jednak przykręcić porządnie.